THANKS FOR READING !

TUAN PUNYA BLOG

My photo
Dulu saya selekeh, tapi sekarang dah handsome sikit =D

Wednesday, March 7, 2012

WATER FROM THE SKY :)

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

hujan yang turun , bagaikan mutiara

kalau lah betul-betul hujan tu mutiara , tak nya semua orang dok kat luaq sekarang menengadah ke langit dengan tangan berisi beg-beg plastik kitar semula semata-mata nak menadah mutiara dari langit . kalau lah . tapi hampanya , semuanya itu hanya omong kosong si penulis lirik lagu sudirman tu . hew hew hew . tapi , kenapa dia boleh cakap hujan yang turun tu bagaikan mutiara ? kenapa dia tak cakap hujan tu bagaikan baju ke , hujan tu bagaikan makanan ke , hujan tu bagaikan air ke . air ? memang lah hujan tu air , pandai .
cuba ubah lagu tu sikit

hujan yang turun , bagaikan makanan . kena ke tak ? rasa kena gelak adalah

so apa rasionalnya di sini ?!

ha tak dapat jawab lettew , tahu main hujan je :p

semua tau yang hujan ni adalah kurnia Dia . bila-bila masa je hujan ni akan turun melalui beberapa tanda yang sememangnya kita akan tahu hujan nak turun . then kenapa macam mutiara ?

hujan tu air . air tu sumber utama untuk manusia . kalau manusia takde air , dia nak minum apa ? bila dah tak dapat nak minum air , dah tak dapat nak buat kerja sebab dok asyik mengeluh ' haus haus haus ' . bila tak dapat buat kerja , mula lah kena marah lah , kena denda lah . bila dah kena denda selalu , rasa give up nak buat kerja . bila dah rasa give up mula lah buat macam-macam hal di luar jangkaan . so apa pentingnya air kepada manusia ? sama lah jugak pentingnya hujan tu kepada kita . hujan salah satu sumber air yang Allah bagi kat kita untuk kita manfaatkannya . bernilai kan air hujan tu . bernilai macam mutiara . :)

tapi kadang-kadang hujan ni tak membawa kebaikan kepada manusia . kenapa ? sebab boleh berlakunya banjir . yang hat keluaq kat berita mangsa-mangsa banjir duduk kat tempat perlindungan tu , sebab banjir lah tu . tapi pernah fikir kenapa jadi banjir ?pernah tak ? ini tak , yang kita tahu mengeluh , yang kita tahu salahkan orang lain , yang kita tahu pertikaikan kenapa Allah turunkan hujan tak henti-henti . tu je yang kita boleh buat . tak pernah nak fikir kenapa Dia turunkan hujan sampaikan jadi banjir .

masalah sosial
masalah politik
masalah agama
masalah pemimpin

teruk sangat , so no wonder lah Dia nak turunkan bala dalam bentuk hujan yang lebat sampaikan jadi banjir untuk kita semua . sebagai tanda yang Dia sedang murka . sekarang ni , orang dah tak fikir hujan tu sebagai mutiara , orang dok fikir yang hujan tu sebagai bala bencana . yang pi marah Tuhan tu pasaipa ? dia takdak kena mengena . dah Dia marah , hangpa yang buat Dia marah . sekarang rasa lah .

Allah takkan jatuhkan bala bencana kat seorang je , semua orang kena walaupun dia tak bersalah . sebab apa ? sebab salah kita jugak tak pernah nak menasihati orang-orang yang dah hanyut ni . setakat geleng kepala buat ape ? ni belum lagi yang berkuasa tapi tak lakukan tugas . teruk-teruk-teruk .



hujan tu rahmat Tuhan , tapi bila-bila masa je dia boleh jadi bencana . bukan sebab Dia suka-suka , tapi sebab kita yang suka-suka kat sini . be consideration please ;')

suka entry ni ? like lah >,<

8 ribu orang sayang aku:

NIZAM said...

makanan? aku suke. best. hehe. *ok, joke*

arau sedang hujan ke skang ni? dulu perlis banjir teruk tau. 2005 kot. kat arau tu mmg habis la air. saje wat segmen imbau kenangan. hehe.~~

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

NICE..

Allah cuma turunkan ujian yg mnusia tu mampu hadapi saja.. :)

Hakimy Zamri said...

nice entry nie..........100 markah untuk aliff haikal :D ~~

Cik Pensil said...

dua tiga hari ni selalu je hujan.. tak menentu kadang2 pagi, petang, malam.

hujan malam lagi best tak payah bukak kipas dah.. kan2? :D

Aliff Haikal said...

@NIZAM asrama kami memang dah kerap banjir T_T

Aliff Haikal said...

@NiGhTiNaNgLe_FARA betul :)

Aliff Haikal said...

@Hakimy Zamri nak demand sikit boleh ? nak dua ratus ? haaa

Aliff Haikal said...

@Cik Pensil hahaha jima lektrik ;p