THANKS FOR READING !

TUAN PUNYA BLOG

My photo
Dulu saya selekeh, tapi sekarang dah handsome sikit =D

Sunday, February 12, 2012

SESUATU YANG TERSIRAT

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

apa yang korang tahu tentang islam ? apa yang korang tahu tentang Allah ? apa yang korang tahu tentang hukum hakam Islam ? apa yang korang tahu tentang dosa dan pahala ?

mesti ramai yang tahu tentang semua persoalan yang aku tulis tu , tapi berapa ramai yang faham tentang soalan tu . Islam adalah satu-satunya agama yang benar . Allah adalah satu-satunya Tuhan yang berhak disembah . semua umat yang berpegang kepada islam tahu tentang hukum hakam tentang dosa pahala . tapi pernah tak kita terfikir kenapa hukum tu melarang sesuatu perkara ? kenapa hukum tu membenarkan sesuatu perkara ? okay aku taknak bagi sesiapa pun pening sekarang :)

kenapa Islam malarang umatnya meminum arak ? sebab arak adalah satu minuman yang boleh memabukkan kita . segala tindak tanduk yang dilakukan di luar kawalan , sebab tu terjadinya anak dirogol bapa , suami membunuh isteri . macam-macam lagi efek dia . tak nampak ke kesan buruk bila kita minum arak . manusia hilang pedoman akibat arak . believe it

kenapa Islam melarang umatnya berduaan dengan bukan muhrim ? ini sebab islam nak jaga maruah umatnya . bukan ke bila duduk berduaan , akan ada orang ketiga . bila dah terlalu ikutkan nafsu , bala yang akan datang . mula lah kes-kes buang anak akan berleluasa . masa tu nak menyesal langsung tak guna . memanglah lelaki boleh lari , tapi perempuan ? merana korang . Islam tu bagus kan ?

Islam mewajibkan kaum hawa memakai tudung , memakai baju yang tidak terlalu ketat kerana islam ingin menjaga maruah wanita itu ! jangan pertikaikan . maybe bagi sesetengah orang , wanita yang pakai tudung , baju longgar di anggap kolot . tapi bagi aku , dorang tu umpama bidadari . pejuang islam yang sejati . aku tabik dorang :) . sehelai kain yang menutupi tubuh badan seorang wanita mampu menutupi maruah teragung mereka .

islam tidak melarang umatnya untuk memegang anjing sama sekali mengharamkannya . cuma islam tidak menggalakkan sebab anjing adalah pembawa virus . air liur anjing tu kotor , mengandungi kuman . islam melarang sebab menjaga kesihatan umat islam . tapi tak salah nak pegang anjing , sebab tu adanya istilah ' samak ' :)

banyak lagi perkara yang dilarang dalam islam . semua tu apa ? untuk umatnya sendiri , untuk kita semua . kadang-kadang mungkin kita ambik tak kisah je semua ni , tapi lepas sesuatu benda tu terjadi , baru mata kita akan terbuka dan nampak apa yang selama ni kita tak nampak . kan ?

solat tu tiang agama . wajib dilakukan lima kali sehari . dalam solat , kita sebenarnya sedang menghadap Allah . kita sedang berbicara dengan Dia . kita boleh mengadu kat Dia , kita boleh meminta kat Dia . sebenarnya , amalan solat yang kita lakukan tu sebenarnya bagus untuk kesihatan . setiap pergerakan yang kita lakukan , ada kesan baiknya . ketika bersujud , darah mengalir ke kepala yang mana bahagian paling susah untuk aliran darah . melalui solat , kita juga sedang bersenam . insyaALLAH segala amalan yang kita lakukan akan diberi ganjaran .

apa beza Allah dengan tuhan agama lain ? bezanya , Allah itu satu , Allah tidak ada anak , Allah tidak diperanakkan . Allah maha satu . cuba tengok agama lain , dorang mempunyai banyak Tuhan . sampai kan dorang sendiri keliru mana satu Tuhan yang sebenarnya . tapi kita beruntung dilahirkan dalam islam yang hanya ada satu Tuhan .

melalui entry ni , aku bukannya nak tunjuk kat satu dunia yang aku ni baik , alim . aku cuma nak tunjuk betapa indahnya islam tu . aku sedih makin hari , makin ramai orang nak menghina islam , mengutuk islam . kalau bukan secara lisan , melalui gambar pun dorang boleh buat . ini lah hebatnya islam sehingga dorang rasa takut , dorang rasa tergugat . in fact , semua orang yang bukan islam dalam dunia ni mengakui tentang kehebatan islam , tapi kenapa mereka tidak dibukakan pintu hati untuk menerima islam ? sebab dalam hati mereka penuh dengan titik noda dan cuma Allah saje yang boleh membuka pintu hati dorang . Islam is peace :)

jujur aku cakap , sebelum ni aku cuma anggap islam tu seimbas lalu je . islam aku atas ic je . solat aku sendiri terabur , aku abaikan solat aku . tapi semenjak masuk dalam dunia baru ni , aku dapat tengok betapa indahnya islam . setiap kali aku berdoa , aku sentiasa memohon Allah menjaga aku . Alhamdulillah , Allah sentiasa menjaga aku . guys , Allah sayang kita , Allah sayang umatNya . jom lah berubah , demi islam yang suci ni . TINGGALKAN VALENTINE"S DAY . jangan mengagungkan hari tu , 14 feb adalah tarikh di mana islam jatuh di sepanyol . jangan lah sampai islam jatuh di malaysia pada 14 feb . :( i love islam

banyak lagi perkara yang aku kena belajar tentang islam , semoga Allah mempermudahkan . insyaALLAH



suka entry ni ? like lah :)


35 ribu orang sayang aku:

Anonymous said...

itu style doe..cyes xlawak

Aliff Haikal said...

@Anonymous memang tak lawak

Anonymous said...

super duper true.

farah piu piu said...

cantik blg ^,^
betul2 semua yg haikal tulis :)
mmg sokong 100%
biasenye bile kte menasihati seseorg 2, msti dyorg ckp kte ni bajet/market/tunjuk baik..!!
tapi sekurang-kurangnya, kte telah mnjalankan amanah kte sebagai sesama muslim..
semoga mereka mendapat hidayah & taufik..
aminnn

.fariizza. said...

Allah terlalu baik :')

QASEHDYANA said...

yeeaahhh.....hanya ISLAM agama yg lurus..Hanya ALLAH yg wajib dsembah....nice..

ziera ramli said...

betul tuh alip. hmm, kita kena tegakkan ajaran islam :) jgn kita hiraukan 14feb nih . kan ? heee. wey, follow blog aku dah ? hee. promote la pulak ~ haha

nuruashia said...

islam is the best & the only one :)

Ahmad Haziq Azlan said...

karut je valentine ni....

Anonymous said...

mintak share.

Aliff Haikal said...

@Anonymous my pleasure :']

Aliff Haikal said...

@Ahmad Haziq Azlan memang karut :]

Rtp Farra Arisha said...

religion of islam is much precious, indeed.

Cik Pensil said...

eh.. esok la 14 kan?
kebanyakkan yang sambut valentine ni yg ada mkwe/pkwe je, yang takde tu buat tak tau je.

Hakimy Zamri said...

aku suka entri ni hencek haikal..sedikit sebanyak membuka minda aku..hehe..

valentine ni tak patut ada dekat malaysia !!!! arghhh !!! protesss...

noor nabilla fattin said...

sungguh indah bila dapat kenal CINTA ALLAH , syukur ALLAH masih bgi kesempatan untuk kita semua sedar . Aminn

sabry oppa said...

sabry oppa follow sini... follow oppa balik okey.... nice entry n blog yg superb!

Aliff Haikal said...

@farah piu piu sokay lah . dah biasa dengan ayat ' kau takpaya tunjuk alim la weh ' . takpe , kita buat apa yang kita mampu buat as muslim kan :)

Aliff Haikal said...

@.fariizza. sangat

Aliff Haikal said...

@QASEHDYANA superb true :)

Aliff Haikal said...

@ziera ramli dah follow weh . haha takpe lah promote sekali :D

Aliff Haikal said...

@ziera ramli dah follow weh . haha takpe lah promote sekali :D

Aliff Haikal said...

@nuruashia only one :')

Aliff Haikal said...

@Rtp Farra Arisha betul

Aliff Haikal said...

@Cik Pensil pembetulan . yang nak ushar pun ada yang buat . hahaa

Aliff Haikal said...

@Hakimy Zamri alhamdulillah .
sebab kat malaysia ni ramai islam , sbb tu budaya ni diterapkan kat sini , semua nya nak menjatuhkan islam je . sedihh

Aliff Haikal said...

@noor nabilla fattin amin :)

Aliff Haikal said...

@sabry oppa thanks :)

ziera ramli said...

thanks doe ! hehe. :) tp blog aku x segempak blog kau . ngee ~

Fakhrul Haiyin said...

love ISLAM ! :)

coklatberapi said...

oh hencek haikal suka sgt entry ni..thumbs up;)

Hadrieyz Al-Yusuff said...

Dah smpai kt pghujung entry tu,aku rse mcam nk nnges plak.Huhu. :-[

Aliff Haikal said...

@ziera ramli blog aku biasa je lah :D

Aliff Haikal said...

@coklatberapi terima kasih :) hehe

Aliff Haikal said...

@Hadrieyz Al-Yusuff aku sendiri yang tulis pun sedih , :")