THANKS FOR READING !

TUAN PUNYA BLOG

My photo
Dulu saya selekeh, tapi sekarang dah handsome sikit =D

Sunday, September 9, 2012

ME CALLED THE NEW CHAPTER

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

Kalau kat Johor , hari ni (ahad) hari cuti , tapi berlainan pulak dengan Terengganu , hari ni lah  hari untuk kitorang bekerja , belajar , bermain dan sebagainya . Bezanya antara Johor dan Terengganu adalah hari bekerja . Kalau kat Johor ( Isnin-Jumaat) and kalau kat Terengganu (Ahad-Khamis) . See ? perbezaan kan ? hehe

Hari isnin yang lepas , aku bersama rombongan Makcik Sari dan Pakcik Din (mak bapak) telah selamat mendaftarkan diri aku sebagai pelajar di Universiti Sultan Zainal Abidin (bagi yang taktahu U apakah itu , Sila rujuk entry ini) . Tepat jam 8 pagi waktu Malaysia , aku dah terpacak depan kaunter Urus setia untuk mengambil nombor giliran . So far masa tu tak ramai lagi yang datang dan aku adalah orang yang ke 54 . Eventho dalam surat tawaran mengatakan waktu pendaftaran bermula jam 8 Pagi , tapi aku yang datang tepat 8 Pagi adalah orang yang ke 54 . so ? cehwah . haha

Perkara biasalah kan kalau aku jadi pendiam je sepanjang menunggu nama untuk dipanggil . Toleh kiri aku tak kenal , toleh kanan aku tak kenal , toleh belakang lagi lah aku tak kenal . So ambil inisiatif terbaik , mendiamkan diri dan melayan perasaan . Done . Tapi adalah jugak dua tiga orang yang tegur aku , tapi just tegur tanya nama dengan datang dari mana . Taktahu lah aku nak cakap yang aku ni gemuruh ke atau cuaca terlampau panas kat situ , lima minit aku duduk kat tempat yang disediakan , aku dah macam mandi korang tahu ! berpeluh yang amat . Pulak dah tissue aku tinggal dalam kereta , memang sibuk mengipas jugak lah aku kat sana . takpe , it's cool bro . haha

Alhamdulillah , jam 9 Pagi aku dah selesai semua urusan pendaftaran . So , before aku dah nak masuk Asrama ni , aku ajak mak ayah aku pergi makan sarapan kat luar untuk kali yang terakhir . Cewah sedih :p 

Kat terengganu ni , memang berbeza sikit dengan Johor . Kalau sepanjang aku duduk Johor , nak tengok laut aku kena pergi mersing . Kalau dari Kluang nak ke Mersing memang ambil masa dalam Sejam setengah . Tapi kat Terengganu ni , takpayah lah nak sesusah pergi cari laut kat Mersing tu , haha sebab laut cuma lima belas minit je dari Unisza . nampak tak permainan dia ? :p Lepastu , cara makanan dorang pulak berbeza sikit , kat Johor kitorang suka makan yang pedas-pedas , tapi kat sini makanan lebih kepada manis-manis . Kalau nak cakap culture shock tu tak jugak sebab ada je pilihan makanan yang pedas-pedas . Tapi sebagai seorang yang new citizen ni , aku nak jugak merasa makanan orang-orang Terengganu ni . haha baru lah kena dengan istilah ' Masuk kandang lembu mengemboooooo , masuk kadang itik mengekuackkkkkkk ' (JANGAN TIRU AKSI INI DIDALAM KARANGAN BAHASA MELAYU ANDA!)

Sepanjang minggu orientasi kat Unisza ni , aku kenal ramai orang . Ada yang datang dari Utara , ada yang datang dari Selatan , ada yang datang dari Timur , ada yang datang dari Sabah Serawak dan ada yang datang dari Thailand . Whoaaaa sawadikap ! haha . Takde lah ragging-ragging sepanjang minggu orientasi ni , tapi dorang ragging kepala hotak walhal telinga aku pun sama bila sepanjang hari ada taklimat jeeeeeeeeee. Setiap hari pulak tu ada taklimat . HAHA

Macam aku cakap , hari ahad adalah hari untuk kitorang start kuliah . Hari ni bernasib baik sebab first day ramai lecturer tak masuk kelas . Bayangkan tunggu sampai sejam dalam kelas last-last kelas cancel , terbaik bro balik bilik aku qada' tidur . hehe

So setakat ni dulu lah nak cerita perkembangan seorang blogger yang sedang menjalani kehidupan sebagai orang Terengganu . Hehe do pray for me yeah kawang-kawang . InsyaAllah :)

****Kalau korang nak tahu , aku tak banyak ambil gambar sepanjang pendaftaran , sepanjang minggu orientasi ni . Taktahu lah kenapa ek ? -.-

Blogger Unisza :) Najwa Rahman


 Rumah tumpangan 
RM150/day

 My sweet block :3




 Geng-geng budak akaun di Unisza masa ber-kem :) (sebahagian)

 Sepanjang perjalanan ke Unisza , kami disajikan dengan kain rentang . U lain kau hado ? haha


 'ALLAH PELIHARAKANLAH TERENGGANU'









sekian terima kasih ;)
Like kalau suka entry ni 


24 ribu orang sayang aku:

Hanamiko Sakura said...

kawan saya ramai yang study dekat unisza.. :)

Ahmad Haziq Azlan said...

unisza tu u apa? itula soalan klise orang akan tanya bila dengar nama unisza. nama unisza belum melekat di hati rakyat malaysia

NURUL NAJWA said...

Weyhh. Gambarr hakuu!! Hahaha

cikmisi leen said...

welcome t0 unisza =)

NIZAM said...

Wah! selamat belajar, bro.

-meeSUPERGIRL- said...

gambar 1st penyeri entry .. kemainnn !

merah said...

waah bestnyaaa dapat welcoming macam tuuu hahaah aku nak masuk sana gakk ahh XD

btw chayok chayok !!

Zharif Azis said...

bestnya lah dah sambung belajar =) eh unisza sebelah pantai ke ? ke dekat dengan pantai ? kalao dekat ye untunglah . boleh mandi2 selalu =)

Aliff Haikal said...

@Hanamiko Sakura boleh bagitahu nama mereka ? hehe :P

Aliff Haikal said...

@Ahmad Haziq Azlan hahahaha Unisza ! tapi betul jugak ape yg abg ckp :)

Aliff Haikal said...

@NURUL NAJWA amacam ? bangga tak ? :D

Aliff Haikal said...

@cikmisi leen thanks cik misi :)

Aliff Haikal said...

@NIZAM whoaaa turn aku pulak nak belajar . hehe thanks bro :)

Aliff Haikal said...

@-meeSUPERGIRL- awat , berkenan ka ? :p

Aliff Haikal said...

@merah wehh mohon ah . aku alu-alukan :)

Aliff Haikal said...

@Zharif Azis ala zharif

dekat dengan pantai , dalam masa 15 minit gak perjalanan . ehhh tak mandi pantai lagi ni . hehe

Cik PensiL said...

cantiknya rumah tu ~

Anyssa Hamzah said...

Tahniah :) Untung lagi UiTM Dungun, depan pantai je, bangun pagi je dah boleh tengok laut :D anyways, semoga success kat sana ye.

duniafana said...

kopok leko sodap dimakan

Cik Ija Akmal said...

ramai yg xkenal unisza lg.welcome to unisza.sy ex unisza.baru je habis bln 3 lps.

Aliff Haikal said...

@Cik PensiL RM150 per day . hehe

Aliff Haikal said...

@Anyssa Hamzah hahaha ahhh mana aci ! jeles ! jeles ! >.<

Aliff Haikal said...

@duniafana Kopok losong Terengganu awesome <3

Aliff Haikal said...

@Cik Ija Akmal lah yeke ? hehe , thanks :)