WELCOME TO MY BLOG
My photo
Dulu saya selekeh, tapi sekarang dah handsome sikit =D

Saturday, September 10, 2011

MENGIGAU TU APA ?

ASSALAMUALAIKUM

pernah tak korang bercakap ketika tidur ? berjalan ketika tidur ? apa-apa lah yang pasti masa tengah tidur
tak pun kawan-kawan korang ke ......... okay fine

actually hari ni aku nak rasa nak cakap pasal mengigau
aku tak tahu lah nak cakap ini penyakit ke , sindrom ke , tabiat ke apa ke
tapi aku lebih senang panggil ni penyakit , so kalau korang rasa tu bukan penyakit , cer bagitau aku . HUHU
kalau korang nak tahu , mengigau ni boleh terjadi kat sesiapa pun
tak kira dia lelaki ke perempuan ke tua ke muda ke
tapi setahu aku , penyakit ni selalu terjadi kat kanak-kanak , orang dewasa
tapi so far aku tak pernah lah dengar atok / nenek aku mengigau malam-malam . hehe
mengigau ni sebenarnya tak bahaya
tapi boleh jadi bahaya juga kalau mengigau berlebihan
secara jujurnya kan kan kan
aku ni memang kuat mengigau , aku tak tipu
kadang-kadang aku tanya kawan aku
' weh , aku ngigau tak semalam?'
setiap kali aku tanya dorang mesti cakap ' YA '
so , memang kerap tak pulak kan aku mengigau
tapi serious orang mengigau tak pernah sedar yang dia sedang mengigau !
atas pengalaman aku sebagai seorang pengigau tegar ni . HAHA
3 jenis / type mengigau yang kira glams ah dari aku kecil sampai besar panjang ni
  1. TIDUR SAMBIL BERCAKAP ( BAHASA YANG DIFAHAMI)
  2. TIDUR SAMBIL BERCAKAP ( BAHASA YANG TIDAK DIFAHAMI )
  3. TIDUR SAMBIL BERJALAN ( TAK TAHU ARAH TUJU )
tapi aku taktahu macam - mana seseorang tu bercakap dengan bahasa yang tak difahami
ini semua permainan syaitan semata-mata
bagi aku sendiri , mengigau ni boleh terjadi bila-bila masa kalau tidur , walau tidur petang sekalipun depends pada situasi seseorang tu
  1. TERLAMPAU PENAT
  2. TIDUR DI TEMPAT BARU ( TEMPAT ASING )
jenis aku , bila tidur kat tempat yang baru macam kat matrix ni , memang terjadi lah mengigau nya , aku tak tahu kenapa
tapi aku mengigau sambil bercakap je
sampai kan kawan sebelah katil aku takut dengan aku . HAHA
tapi jujur lah , aku memang tak boleh nak control mengigau ni selain aku baca AYAT KURSI ,
tapi kadang-kadang tu terjadi gak mengigau ni
and paling latest , aku dah mula mengigau sambil berjalan =.='
tapi sumpah aku tak sedar langsung aku tengah berjalan !
aku ingat lagi , aku pernah mengigau sambil buka pintu rumah , see ? bahaya kan aku ..


adab-adab yang boleh dilakukan untuk mengelak mengigau :
(1) tidur awal dan mengambil wuduk,
(2) bangun daripada tidur lebih awal separuh malam yang kedua untuk bertahajud,
(3) membaca doa sebelum tidur,
(4) membaca ‘tiga qul’ iaitu surah al-Ikhlas, al-Falaq dan al-Nas sebanyak tiga kali, kemudian dihembuskan bacaan itu di kedua-dua tangan dan digosok ke seluruh badan sekadar yang mampu tercapai tangan,
(5) tidur atas lambung sebelah kanan dan
(6) mengelak daripada tidur selepas Subuh dan Asar.
(7) amalkan ayat KURSI sebelum tidur dan basuh kaki.

so sedikit sebanyak sesiapa yang ada masalah sama macam aku ni
at least dapat lah tahu kan cara-cara yang boleh korang buat
sesiapa yang ada masalah macam aku ni , so apa lagi ?
sharing is caring-kan lah story korang kat aku . HUHU


* watak dalam kartun ni kira lelaki lah yang tengah mengigau tu * gegegege :D

0 komen: