WELCOME TO MY BLOG
My photo
Dulu saya selekeh, tapi sekarang dah handsome sikit =D

Thursday, October 11, 2012

WANITA DAN WANGIAN

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA

أيما امرأ ة تطيبت ثم خرجت إلى المسجد ، لم تقبل لها صلا ة حتى تغتسل

“Siapa sahaja perempuan yang memakai minyak wangi kemudian keluar ke masjid nescaya tidak diterima sholatnya sehingga dia mandi terlebih dahulu (membersihkan dirinya daripada wangi-wangian tersebut).”
(Shahih riwayat Ibnu Majah dari jalan Abu Hurairah).



أيما امرأ ة استعطرت ثم خرجت فمرت على قوم ليجد و ا ريحها فهي زانية


“Siapa sahaja perempuan yang memakai minyak wangi, kemudian dia keluar, lalu dia melewati satu kaum (orang ramai) supaya mereka mendapati (mencium) baunya, maka dia itu adalah perempuan zina.”
(Hasan riwayat Ahmad, Nasa’i, Abu Dawud, Tirmidzi, Ibnu Hibban, Hakim, Ibnu Khuzaimah dan Thahawi dari jalan Abu Musa).

Masih ingat lagi waktu kelas agama kat sekolah dulu , ustaz ada menegur beberapa pelajar wanita yang memakai perfumes tersangat kuat baunya sehingga boleh dihidu dari jarak jauh . Betul lah cakap ustaz , dengan menghidu bau wangian dari wanita sahaja , boleh menaikkan nafsu syahwat seseorang lelaki apabila terhidu. Ini bukan nak menipu sebab aku sendiri lelaki , benda ni selalu terjadi lagi-lagi kalau perempuan tu pakai perfumes yang lembut-lembut . 

Sampai bila nak diam ? 

Kena sentiasa mengingatkan . Mana boleh senyap . Kita ni khalifah , kena sebarkan ilmu , kena sebarkan maklumat . Kita bagi hari ni , tapi ganjaran yang kita dapat sepanjang hayat . Hihi :)

Jadi

Beringatlah wahai kaum wanita ...



Wangi,memang wangi..............

P/S: Memadai pakai dalam kuantiti yang sangat sedikit bagi menghindarkan bau kurang menyenangkan. Bukan untuk berlebihan sehingga dapat dihidup sebatu jauhnya :)


Terima kasih sudi baca.Like lah sikit :)

24 komen:

Alia Rahmat said...

Nice sharing dik. Same same kite mengingatkan :)

Cik Tetra said...

gud info. peringatan utk diri akak jugak ni.

boleh pakai kan. tp jgn keterlaluan.

Unknown said...

ada orang kata perempuan kalau pakai perfumes ni haram. betul eh? bytheway, dh follow awak, harap awak follow balik :)

Aliff Haikal said...

@Alia Rahmat Betul tu kak :)

Aliff Haikal said...

@Cik Tetra Memadai untuk diri sendiri je yg bau . So pakai dalam kuantiti yang sangat sikitt . hehe

Aliff Haikal said...

@Cik Fatyn pernah dengar hujah tu . Setiap kali kami(lelaki) terhidu bau wangian wanita , itu adalah seolah bau neraka untuk perempuan tu . Wallahualam :)

Hafiz Hafizol said...

so pkailah minyak atar ehh

-meeSUPERGIRL- said...

mee tak suka pakai prfume .. TAPI TAK BERERTI MEE BUSHUK . hehehe ..

iAmCekbolat said...

erk . boleh naik syahwat o.O
so jgn kuat sgt la baunya ya ?

Unknown said...

nice sharing Haikal. Sama2 kita mengingatkan antara satu sama lain :)

Syazwana Borhan said...

waa bagus en3 ni..
ana sendiri plg pantg kalau bau mnyk wangi yg over2 tu..
nak pengsan bagai rasanye..

nursyaza said...

yeahh.. betul2..

Liyana Izzati said...

Woo nice entry. Memang perempuan takleh pakai perfume kuat sangat pun sebenarnya. Thanks.

boni kacak said...

aku setuju sangat2 bro..hehehe.. aku pun kadang2 teransang juga bila bau perempuan yang wangi2 ni.. pernah satu kali, aku terbau satu wangian yang sangat2 menusuk kalbu aku... aku jadi tak menentu. aku cari dari mana datangnya bau tu. aku perasan sorang perempuan yang agak seksi berdiri membelakangkan aku.. disebabkan perasaan dan naluri ingin mengenali si gadis tersebut, aku terus berdiri disebelahnya.. lalu aku pun mula menegur dengan agak gatal. si dia membalas. Pergh. rupanya pondan. ciskek betul.

moral of the story, wangian wanita mampu menarik perhatian sang lelaki. dan itu yang sangat ditegah oleh Allah..

Merah said...

ahahah aku tak pakai myak wangi , aku pakai sabun yg cmpuq ngan perfume tu ja , senang hehe

Aliff Haikal said...

@hafiz hafizol HAHAHA bahkan minyak tanah sekalipun aku benarkan :3

Aliff Haikal said...

@-meeSUPERGIRL- Mee , Tak busuk . Sape kata mee busuk ? Meh nak sepak dia laju-laju . Ngeh ngeh ngeh :p

Aliff Haikal said...

@Maya syukran :")

Aliff Haikal said...

@Ana Syazwana98 Kan . Kadang-kadang tu rasa nak pengsan bila jalan belakang perempuan yg pakai perfume gila nak mati ni XD

Aliff Haikal said...

@Liyana Izzati betul tu :")

Aliff Haikal said...

@boni kacak dan tambahan moral of the story : lelaki jangan pakai perfumes perempuan . nanti lelaki lain pulak teransang . hahaha

Lawak lah cerita Boni Kacak :D

Aliff Haikal said...

@merah yg macam downy tu ke ?

Myra Azraff said...

haha,you know abam hot,aku takpakai pun bende2 ni semua.xD

(y) this entry :D

Myra Jay said...

MJ memang suka pakai perfume, tapi cukuplah sekadar diri sendiri je bau, takdaklah sampai sembur lebih2 :)