السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Harini aku nak share dengan korang semua proses-proses apabila nak matikan setem hasil untuk apa-apa jenis perjanjian di Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) seluruh negara. Lagi-lagi dengan suasana covid19 ni lagi, jenuh lah kalau tak prepare apa-apa masa nak matikan setem di LHDN ni.
Aku dah dua kali pergi LHDN untuk matikan setem hasil ni. Masa pertama kali nak matikan setem tu, memang terkial-kial ya sebab tak pernah dalam hidup setelkan urusan sorang-sorang. Sebab selalu aku suruh bapak aku teman, tak pun emak teman. Walaupun umur dah tua bangka macam ni. Hahahaha
Okay gais.
Pertama sekali, korang kena tahu masa operasi kaunter di LHDN sebab sekarang kan tengah pandemik Covid19 ni. Aku cadangkan pergi pagi lah, sebab pagi-pagi semua orang tengah segar bugar. Tapi setakat ni tak pernah lagi lah tak beratur kalau pergi LHDN ni.
Aku assume korang dah ada perjanjian asal dan salinan yang perlu matikan setem.
Pengalaman pertama kali aku pergi nak matikan setem ni, aku blur tak tahu nak buat apa. So aku beratur jelah tengok semua orang beratur. Sampai turn aku, ambil nombor then nombor dipanggil, staf kaunter tanya "Docket mana?". Aku blur ya kawan-kawan. Ah sudah, Docket apa pulak ni. Aku cakap tak ada pulak docket-docket ni. Lepastu staf kaunter explain sebelum nak datang kaunter ni, kena isi docket untuk dapatkan no siri. Then dia suruh aku pergi kat kawasan komputer tepi dinding untuk isi docket tu. Nasib baik lah staf kaunter tu baik tak marah aku. Hahaha
Aku malas nak explain apa tu docket. Sebab aku pun tak tahu. Haha kita ikut jelah prosuder LHDN.
Jadi nya. Bila korang pergi nak matikan setem, jangan ambil nombor dulu. Pergi isi dan dapatkan no siri docket dulu di kiosk yang disediakan. Cara-cara nak isi docket seperti gambar di bawah.
Lepas dah isi docket tersebut, boleh lah ambil nombor dan tunggu sehingga dipanggil. Nanti staf kaunter akan semak docket kita melalui nombor ic sahaja.
Selesai!
Eh
Tunggu!
Pertama sekali, download aplikasi Digital Franking di Apps Store atau Play Store.
Perlu diingatkan, ada tiga (3) benda kena isi:
1) Instrument
2) Runner
3) Document Owner
Ini untuk Instrument ya di mana ia adalah dokumen perjanjian korang. Okay seterusnya buka aplikasi tersebut dan tekan butang (+) di atas kanan skrin telefon korang
Lepastu korang isi semua maklumat yang diperlukan. Rasanya cara sama macam tatacara manual kat kiosk tu. Cuma cara aplikasi telefon bimbit ni lebih mudah dan cepat.
Isi maklumat first party dan second party (third party sekiranya perlu) lepastu save!
Yang kedua, isi part Runner pula.
Lepastu isi maklumat yang diperlukan. Kalau diri sendiri yang pergi LHDN, isi lah maklumat diri sendiri. Kalau orang lain yang pergi LHDN mewakili diri kau, isi maklumat orang tersebut dan tekan SAVE!
dan yang ketiga, isi maklumat pemilik dokumen (owner).
dan finally
siap pun docket korang seperti di bawah
Nanti masa kat kaunter setem tu, dia akan minta QR CODE docket tersebut. Korang cuma tekan butang QR CODE nanti dia akan keluar dan bagi pada staf kaunter untuk scan.
Dannnnnnnnnnnnnnn SELESAI!
Siap sedia duit untuk bayar setem ya kawan-kawan. Hahahaha
Kalau nak nak tanya soalan, tinggalkan komen di bawah sahaja ok!
Terima kasih.
1 komen:
Skang kalo ade setem hasil yg tampal tu masih boleh guna x. Yg ni utk perjanjian pinjaman kemahiran ptpk.
Post a Comment